A BME Szenátus 2011. évi egyetemi
tanári pályázatokról hozott döntésével kapcsolatban az Egyetemi
Habilitációs Bizottság és Doktori Tanács az alábbi nyilatkozatot teszi közzé.
A Szenátus hallgatói képviselőinek kompetenciájáról alkotott
véleményünket a HÖK elnök úr kérésére részletesebb is kifejtjük:
válasz a HÖK elnök levelére.
Előzmények
Az Építőmérnöki Kar által meghirdetett egyetemi tanári
álláshelyre három pályázat érkezett. A Kari Tanács (KT) által írásban
előterjesztett és az Egyetemi Habilitációs Bizottság és Doktori Tanács (EHBDT)
által írásban véleményezett pályázatokról a Szenátus érdemi vita nélkül döntött1.
A szenátusi szavazás eredményeként a jelöltek egyetemi tanári pályázatának
támogatási rangsora2 jelentősen
megváltozott, a korábban a KT és az EHBDT által egyaránt legerősebbnek ítélt
jelölt az utolsó helyre került.
Az EHBDT elnöke az ülésen szóban, utána írásban kérte a döntés
indoklását, melynek megadására a Szenátust a BME Szervezeti Felépítés és
Működési Rend3
kötelezte. A Szenátus elnökétől érkezett elutasítás után az EHBDT testületként
kérte, hogy a véleményezési jog megsértésével hozott döntést a Szenátus
ugyanezen szabályzat előírása szerint újból megvizsgálja. Ennek ellenére a
Szenátus a következő ülésén nem vitatta meg a pályázatokat. Módosította viszont
a szabályzatot: azt az intézkedést, amelynek értelmében az adott esetben a
Szenátusnak indoklási kötelezettsége van, törölte.
Állásfoglalás
1. Az EHBDT felkéri az Építőmérnöki
Kar vezetését, hogy az előterjesztő és a véleményező testület által egyaránt
első helyre rangsorolt jelöltet 2011. szeptember 1-től (az egyetemi tanárok
kinevezésének dátuma) az egyetemi tanári beosztással ekvivalens kutatói
munkakörbe sorolja át, ezzel csökkentve a minden véleményező által kiválónak
tartott jelöltet ért méltánytalanságot.
2. Morálisan kifogásolható, hogy a Szenátusban – a
pályázatokat értékelő egyetlen dicsérő vagy kritikus hozzászólás nélkül – a
véleményező testület előterjesztésével ellentmondó döntés született.
Megjegyzendő, hogy az EHBDT a teljes pályázati anyagok ismeretében, részletes
vita után szavazott, és rangsorolása egyértelmű volt. Ennek a testületnek az
összetétele biztosítja a független és megalapozott szakmai véleményt, a testület
tagjainak neves külföldi egyetemeken szerzett tapasztalatai pedig garantálják az
egyetemi tanári pályázatok elbírálására való kompetenciát. Az EHBDT véleményének
elutasítása csak alapos okkal és megfelelő indoklással fogadható el.
3. Súlyos működési és etikai4
kérdéseket vetnek fel a szenátusi döntés megszületésének körülményei. Ismételten
felvetődik a hallgatók döntéshozói kompetenciája az egyetemi tanári pályázatok
elbírálásában. A szenátusi rangsor számszerű értékeit nem lehet véletlen
tévesztéssel magyarázni. Ez a rangsor, valamint az újratárgyalás elutasítása
arra utal, hogy a Szenátus tagjainak egy része döntését nem a tényeket
objektíven mérlegelő módon hozta meg.
4. Megítélésünk szerint a demokratikus működés és a
bizalomra épített eljárások fontos eleme, hogy abban az esetben, ha egy szakmai
testület állásfoglalását az őt kijelölő Szenátus megváltoztatja, akkor döntését
indokolja. A szabályzat ezzel ellentétes változtatása nemcsak a véleményező
testület jogkörét csorbítja, hanem a bizalomra épített működést is sérti.
A fenti állásfoglalást az EHBDT 2011. március
9-i ülésén egyhangú szavazással erősítette meg (titkos szavazás: 15 igen, 0 nem,
0 tartózkodás).
Hivatkozások
1
A Szenátus, 2011. január 31-i ülése.
2 A
különböző testületek szavazati arányai
|
Kari Tanács |
EHBDT |
Szenátus |
|
igen |
nem |
tart |
% |
igen |
nem |
tart |
% |
igen |
nem |
tart |
% |
A |
23 |
0 |
4 |
85 |
14 |
1 |
2 |
82 |
13 |
3 |
17 |
39 |
B |
21 |
0 |
6 |
78 |
9 |
1 |
7 |
53 |
23 |
0 |
10 |
70 |
C |
17 |
2 |
8 |
63 |
4 |
10 |
3 |
24 |
15 |
5 |
13 |
45 |
3
BME Szervezeti Felépítés és Működési Rend – kivonat
4
BME Etikai Szabályzat – kivonat
A nyilatkozat letölthető
pdf formában.
A Szenátus hallgatói képviselőinek kompetenciája az
egyetemi tanári kinevezések döntéshozatalában
A Hallgatói Önkormányzat elnöke május 9-én levelében fordult
az EHBDT elnökéhez, amelyben a Polgári Törvénykönyvre hivatkozva vélelmezte a
HÖK hírnevének sérelmét. Levelében 15 napos határidőt szabva kérte a márciusban
megjelent fenti nyilatkozat 3. pontjának nyilvános helyreigazítását vagy
tényekkel történő alátámasztását.
Az EHBDT elnöke válaszlevelében kérte a HÖK elnökét, hogy
álláspontjuk részletes kifejtését tartalmazó hivatalos levelük honlapon történő
közzétételéhez járuljon hozzá. A HÖK elnöke a közzétételhez nem járult hozzá. Az
alábbiakban így a levelük közlése nélkül indokoljuk a kifogásolt pontban a
hallgatói képviselőket érintő állításainkat.
Az EHBDT indoklása a március 9-i ülésén elfogadott nyilatkozat 3. pontjához
Súlyos működési és etikai4
kérdéseket vetnek fel a szenátusi döntés megszületésének körülményei. Ismételten
felvetődik a hallgatók döntéshozói kompetenciája az egyetemi tanári pályázatok
elbírálásában. A szenátusi rangsor számszerű értékeit nem lehet véletlen
tévesztéssel magyarázni. Ez a rangsor, valamint az újratárgyalás elutasítása
arra utal, hogy a Szenátus tagjainak egy része döntését nem a tényeket
objektíven mérlegelő módon hozta meg.
A bekezdés egyetlen mondata vonatkozik kizárólagosan a
hallgatói önkormányzatra, amikor utal a felsőoktatási törvénytervezet országos
vitájában a közelmúltban ismételten felmerült, a HÖK mindenre kiterjedő döntési
jogát és szavazati arányát megkérdőjelező felvetésekre. Sokan képviselik azt a
véleményt, hogy a hallgatók szavazati jogát bizonyos területeken, így például az
egyetemi tanári kinevezések döntéshozatalában korlátozni kellene.
Az egyetemi tanárok kiválasztási folyamatának szakmai hitele
hosszú távon meghatározza az egyetemi képzés, a kutatás, fejlesztés és innováció
színvonalát, egy kutatóegyetem arculatát és elismertségét. Egyetemünk kiválósága
a hallgatóság elsőrendű érdeke, ez teszi a BME-n szerzett diplomát valóban
értékké. Sem hazai hagyományokból, sem nemzetközi példákból nem vezethető le a
Szenátusban alkalmazott jelenlegi gyakorlat, mely szerint a kiválasztási
folyamat legfontosabb szavazásában 33%-os arányban vesznek részt egyetemi
hallgatók, akik nemhogy kutatói kiválóságukat nem bizonyították, de –
értelemszerűen – tudományos fokozattal sem rendelkeznek. Éppen ellenkezőleg,
azok az elit egyetemek, amelyek szintjéhez közelíteni szeretnénk, az egyetemi
tanári kinevezések ügyében kizárólag a szakmai elit véleményére hallgatnak.
Méltányolható a hallgatóság azon igénye, hogy az egyetemi
tanárok kiválasztása során vegyék figyelembe a jelöltek oktatói teljesítményét,
melynek megítélésében szerepet kaphatnak a hallgatói visszajelzések, a
tehetséggondozás, TDK, diploma- és PhD témavezetés (bár vitatható, hogy egy
ilyen szempont érvényesítéséhez véleményük kifejtésén túl szükség van-e
döntéshozó hallgatói szavazatokra – az említett elit egyetemek gyakorlata nem
erre utal). A jelenlegi rendszerben a Szenátus hallgatói képviselőinek az
egyetemi tanárok kiválasztási folyamatában arra kellene koncentrálniuk, hogy
ezen, a hallgatók által is érdemben mérlegelhető szempontcsoportot
érvényesítsék.
A konkrét esetben az EHBDT által első helyre sorolt, majd a
Szenátus januári ülésén nem támogatott jelölt oktatói teljesítménye kimagasló.
Erről tanúskodik, hogy az Építőmérnöki Kar hallgatói által készített oktatói
rangsor több éves átlagában a három jelölt közül az első helyen áll. Figyelemre
méltó, hogy a három jelölt legfiatalabbjaként, egyedül rendelkezett PhD
fokozatot szerzett doktorandusz hallgatóval. (Megjegyezzük továbbá, hogy az
Egyetemi Hallgatói Képviselet Műhely című lapjának Legjobb oktatóink címmel
nemrég megjelent cikke az elutasított pályázót az OHV alapján a BME legjobb
oktatói közé sorolta.)
Mindezek ellenére, amikor az egyetem rektora a február 28-i
szenátusi ülésen megkérdezte a szenátus tagjait, hogy „a január 31-i tárgyaláson
valamilyen megfontolásból elmaradt dicsérő vagy kritikai megjegyzést a
pályázatokkal kapcsolatosan akar-e valaki tenni?”, a Szenátus hallgatói
képviselői nem szólaltak meg, nem jelezték, hogy a korábbi ülésen egy általuk
kiemelten támogatandó, kiváló oktató pályázatát méltánytalanul utasította el a
Szenátus. Nem képviselték a jelöltek oktatási tevékenységét közvetlenül ismerő
kari hallgatók véleményét sem, akik az Építőmérnöki Kar Tanácsában egyértelműen
támogatták a Szenátus által elutasított jelöltet.
A fentiek alapján a 2011. évi egyetemi tanári pályázatokról
hozott döntésben a Szenátus hallgatói képviselőinek szerepe a kompetencia
kérdésén túlmenően is megkérdőjelezhető. Az oktatói kvalitások alapján éppen a
Szenátus hallgatói képviselőinek kellett volna kiállni az elutasított jelölt
mellett; az újratárgyalás elutasítása – véleményünk szerint – nem volt a
tényeket objektíven mérlegelő döntés.
A fenti indoklás az EHBDT 22 tagjának támogatásával
(ellenvélemény nélkül) jelenik meg.
Az állásfoglalás letölthető
pdf formában.
|